minister przy mikrofonie na tle drogi s7

W poniedziałek 4 października uruchomiona została obwodnica Słomnik; w uroczystości otwarcia drogi S7 odcinek Szczepanowice–Widoma wziął udział Prezydent RP Andrzej Duda.

Ten 13-kilometrowy fragment ułatwi budowę północnej obwodnicy Krakowa oraz odciąży zatłoczone do tej pory Słomniki. Prezydent Andrzej Duda podkreślił, że nowe inwestycje drogowe to nie tylko korzyść dla nas, ale przede wszystkim tworzenie wielkich możliwości rozwojowych dla przyszłych pokoleń. Prezydent wyraził nadzieję, że do końca 2023 r. trasa zostanie otwarta od Krakowa do Warszawy i dalej, z Warszawy do Gdańska.

– Słomniki, dla których jest to obwodnica, odetchną z ulgą. Mam nadzieję, że będzie to ulga dla mieszkańców naszego regionu i dla wszystkich, którzy zmierzają na południe – powiedział Prezydent.

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk także zaznaczył, że otwarty w poniedziałek fragment trasy S7 stanowi jednocześnie obwodnicę miasta Słomniki - dzięki niemu kierowcy mogą szybko i komfortowo ominąć zakorkowane do tej pory miasto, skracając swój czas przejazdu, a jego mieszkańcy bezpiecznie poruszać się po ulicach. W specjalnym wywiadzie dla „Głosu Słomnik” minister Adamczyk podkreślił kilkunastoletni wkład samorządowców w powstanie tej drogi, w szczególności Burmistrza Gminy Słomniki Pawła Knafla; podczas swojego przemówienia pokazał także list napisany przez Pana Burmistrza na tę okazję.

Otwarcie odbyło się przy węźle Widoma; Gminę Słomniki reprezentowali Zastępca Burmistrza Michał Chwastek i Przewodniczący Rady Miejskiej w Słomnikach Grzegorz Płażek.

Aby wjechać na nowy odcinek S7 jadąc od Krakowa należy na węźle Widoma zjechać z drogi krajowej nr 7, a następnie po ominięciu Słomnik wjechać na węźle Szczepanowice zjechać ponownie na dk7. Jadąc od strony Kielc – należy postąpić odwrotnie. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać do czasu ukończenia następnych odcinków S7 budowanych w kierunku granicy Małopolski z woj. świętokrzyskim, czyli Miechów – Szczepanowice i Moczydło – Miechów.

Zgodnie z umową podpisaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w styczniu 2018 r., odcinek w systemie „zaprojektuj i zbuduj” zrealizowała portugalska firma Mota-Engil Central Europe. Koszt inwestycji wyniósł ponad 508 mln zł.

W ramach inwestycji m.in. wybudowano 13-km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S7, węzły drogowe łączące S7 z istniejącym układem komunikacyjnym, niezbędne obiekty inżynierskie, a także drogi dojazdowe.

Trasa posiada dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowano dwa węzły: Szczepanowice i Widoma, 10 wiaduktów, a także przejścia dla zwierząt, przejazdy gospodarcze i estakadę o długości ponad 680 metrów nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą.

Budowa drogi ekspresowej S7 biegnącej od granicy województwa świętokrzyskiego z małopolskim do Krakowa o długości prawie 56 km została podzielona na odcinki realizacyjne: Moczydło - Miechów, Miechów – Szczepanowice, Szczepanowice – Widoma oraz Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta).

Od lipca 2020 r. trwa budowa odcinka S7 Moczydło – węzeł Miechów. To zadanie ma się zakończyć w 2023 r. Kolejny odcinek S7, między węzłami Miechów i Szczepanowice ma podpisaną umowę z wykonawcą.

W kwietniu br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę, który dokończy projektowanie i budowę odcinka od węzła Widoma do granic Krakowa. Umowa z poprzednim wykonawcą tego fragmentu - włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) została wypowiedziana przez GDDKiA w grudniu zeszłego roku, ponieważ dotychczasowe tempo prac nie pozwoliłoby na zakończenie ich w uzgodnionym terminie.